Escher and the Droste effect

 

Coert2002-08-25 22:27:54+00
Volgens Hofstadter (auteur van "Godel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid") was het onmogelijk de witte vlek op te vullen. Volgens hem representeerd de witte vlek datgene dat niet te tekenen was, Escher had de vlek kleiner kunnen maken, oneindig klein, maar hij had er nooit vanaf kunnen komen. Dat komt door de oneidigheid van de tekening, het Droste effect. Door er een repeterende animatie van te maken spelen jullie dus eigenlijk vals! ;) Niet dat ik het erg vind, want het is schitterend om daadwerkelijk te zien hoe het droste effect in de tekening verweven zit. Maar ik denk dat Escher wel degelijk wist hoe hij verder had kunnen tekenen. Escher heeft er naar mijn mening bewust voor gekozen de tekening niet te later repeteren, alles op de tekening is slechts één maal afgebeeld, op het moment dat de repetitie gaat optreden is daar de witte vlek. De vorm van de invulling van de witte vlek is ook, op de draaiing na, hetzelfde als de rest van de tekening (door het droste effect). Ik denk dat als hij niet geweten zou hebben hoe hij de vlek in had moeten vullen, hij de hele tekening uberhaupt nooit had kunnen tekenen.